Kako PREFALZ streha ščiti avtobusno postajo na Hrvaškem
Pri gradnji namenske stavbe, kot je avtobusna postaja, bi lahko preprosto ostali pragmatični in zasnovali neopazen tranzitni prostor. Vendar arhitekti SANGRAD + AVP predstavljajo drugačno vrsto vsakdanje arhitekture. Njihov dobro zasnovan dizajn novega avtobusnega vozlišča v Slavonskem Brodu je hrvaškemu podjetju prinesel veliko mednarodne pozornosti. V pogovoru z arhitektom Vedranom Pedišićem izvemo več o arhitekturi, ki se s svojo nenavadno aluminijasto streho ne umešča zlahka v tradicionalni koncept avtobusne postaje.
Inovativno, interdisciplinarno: edinstveno
Kaj je resnično dobra arhitektura? Po mnenju zagrebških arhitektov iz biroja SANGRAD + AVP je to, da se za trenutek ustavite, si jo pobliže ogledate in se vprašate: "Zakaj je videti tako, kot je? Zakaj je bila zgrajena tako?" To je "premor in razmislek", ki ga arhitekti želijo doseči z vsemi svojimi stavbami. Njihove bogate izkušnje pri realizaciji različnih stanovanjskih in izobraževalnih stavb, poslovnih stavb, športnih centrov, hotelov in tovarniških objektov govorijo zase.
Vedran Pedišić, eden od ustanoviteljev in vodilnih arhitektov biroja, ima koristi od teh skupnih izkušenj, ki so jih naučile vedno delati inovativno in interdisciplinarno: "Čim prej radi vključimo druge strokovnjake, na primer pri krajinskem oblikovanju. Kakšno je njihovo mnenje glede rastlin in dreves, ki jih želimo uporabiti?"

Oživitev zemljišča
S to miselnostjo se arhitekti lotevajo tudi številnih projektov v Slavonskem Brodu, jugovzhodno od Zagreba. Mesto ob reki Savi leži v neposredni bližini bosansko-hrvaške meje in je pomembno mednarodno vozlišče na Balkanu, preko katerega je mogoče doseči sosednje države, kot so Madžarska, Srbija ali Bosna in Hercegovina. Poleg kajak kanu kluba in hotela so Vedran in njegova ekipa tu zgradili tudi eno najbolj obiskanih avtobusnih postaj na Hrvaškem. Posebnost objekta je podolgovata, rahlo navzgor nagnjena PREFALZ streha.
PR: "Zakaj je objekt videti tako, kot je?"
VP: "Če želite razumeti njegovo obliko, si morate pobliže ogledati, kje stoji. Tu smo morali graditi na centralni, a zapleteni lokaciji v neposredni bližini mestne železniške postaje, tik ob glavni mestni vpadnici. Ker zaradi različnih okoliščin nismo smeli prenoviti obstoječe, propadajoče stavbe nasproti, smo novo postajo zgradili na zelo ozkem, na ulico obrnjenem delu zemljišča z le nekaj drevesi. To je bil glavni razlog za podolgovato obliko."

Lahkotna in prezentna
Zgradba, ki je zaprta proti ulici in odprta na strani parkirišča za avtobuse, se razteza 23 metrov vzdolž roba zemljišča. Takoj lahko opazite, da so se arhitekti tu odločili za nekaj visokokakovostnih materialov: z belo-sivim betonskim temeljem, fasado z vzorcem stekla in jekla v rjasti barvi ter PREFA belo aluminijasto streho.
Kljub svoji velikosti in izbočenju se zdi, da je zgradba lebdeče lahka - kar je že samo po sebi izjemno, saj je zaradi statičnih in seizmičnih razlogov zasidrana globoko v zemljo s 15 metrov dolgimi stebri. Streha s svojo dimenzijo pokriva tri 4,3 m široke kockaste paviljone pod njo, v katerih so funkcionalni prostori: okence za prodajo avtobusnih vozovnic, kavarna in kiosk, ki potnikom ponuja najnujnejše pred nadaljevanjem potovanja.

PR: "Zakaj je bilo za vas pomembno, da oblikujete streho s Prefalzom?"
VP: »Kot arhitekt bi si moral vedno želeti delati s trpežnim materialom, kot je aluminij. Konec koncev so naročniki in uporabniki najbolj zadovoljni, če z objektom nimajo težav. V tem primeru ni bila samo konstrukcijsko nujna izbira lahke kritine za streho, temveč tudi naša izrecna oblikovalska želja. Z lahko kovino smo lahko oblikovali strešno površino točno po naših zamislih. Gledano s ptičje perspektive izgleda skoraj kot peta fasada. Za nas je imela streha vedno to lastnost.”

Narava v arhitekturi
Po Vedranovih besedah je avtobusna postaja v dialogu z naravo na več načinov: prvič, s parkom na drugi strani ceste, ki je viden skozi navpične reze v kubusih konstrukcije, in drugič, z drevesi, ki so bila na zemljišču prisotna že pred začetkom gradnje. Ekipa arhitektov je dolgo razmišljala, kako bi drevesa najbolje vključili v zasnovo. Po temeljitem pregledu razpoložljivega gradbenega prostora so se odločili, da jim omogočijo rast skozi streho s pomočjo pravokotnih odprtin različnih velikosti. "Zaradi tega je bil naš projekt veliko bolj zapleten, vendar je bil za nas zelo pomemben."

Na tej postaji si vsak želi ostati
Arhitekt Vedran Pedišić gleda v prihodnost in vidi: hotel z botaničnim vrtom v atriju, vrtec, sedem posebnih objektov na Jadranu in velik industrijski projekt. To so projekti, na katerih trenutno dela s svojo osemčlansko ekipo. Če mu bo čas dopuščal, si bo te objekte tudi ogledal, ko bodo dokončani. "To je del našega posla," doda Vedran. Ko je s sodelavci nedavno obiskal avtobusno postajo, so bili presenečeni: "Potniki so se zadrževali na klopeh, nekateri so sedeli, drugi ležali, poslušali glasbo, klepetali, se igrali na mobilnih telefonih. Vzdušje je bilo kot v parku. To nam je potrdilo, da smo ustvarili kraj, kjer ljudje resnično radi preživljajo čas." Zdi se, da so bili nameni arhitektov res uresničeni.

Avtobusna postaja Slavonski Brod - podrobnosti
Država: |
Hrvaška |
Objekt, kraj: |
Avtobusna postaja, Slavonski Brod |
Kategorija: |
Novogradnja |
Arhitekturni biro: |
Vedran Pedišić, Ida Katić, Martina Petrač iz SANGRAD + AVP |
Izvajalec: |
MK Montlim d.o.o. |
PREFA svetovalec na objektu: |
Filip Dubrovski |
Material: |
|
Barva: |
P.10 prefa bela |
Projektiranje: |
SANGRAD + AVP |
Portret: |
© Sandro Lendler |
Avtorske pravice: |
© Branko Drakulic in Erick Velasco Farrera |