PRAGMATIČNA ROMANTIKA


Grof Napoleon Stanisław Adam Feliks Zygmunt Krasiński, najpomembnejši predstavnik poljske romantike, bi se razveselil. Literat, filozof in sin stare poljske rodbine magnatov iz vojvodine Masowien je bil že rojen z občutkom za sodobni duh časa in je sredi 19. stoletja iz družinskega posestva ustvaril romantično bivališče za pobeg na samo. Na 21 hektarjih vrtov z novogotskim gradom v središču se je poleg številnih drugih pomožnih stavb pred 2. svetovno vojno nahajala tudi romantična oranžerija.

Arhitekt Janusz Labuz in podjetje PREFA sta muzej romanticizma, ki je bil leta 1961 zgrajen na ostankih, dopolnila s sodobno oranžerijo – pragmatično neromantično, a v popolnem prepletu.

Izhajati iz zgodovine, a je ne kopirati. Prav to je želel od skupine arhitektov Plockie Prakownie Projektowe doseči Janusz Labuz z obnovo oranžerije sedanjega muzeja romanticizma v starem bivališču magnatov.

»Popolna rekonstrukcija stavbe ni bila mogoča, temveč le elegantna povezava z devetimi minimalističnimi stranskimi trakti,« Labuz opisuje pristop k svojemu naročilu. Potreboval je tudi sposobnost dobre zaznave in pragmatično izvedbo. »S pomočjo pričevanj prebivalcev mesta s 6.000 prebivalci na vzhodnem osrednjem Poljskem si je Labuz na podlagi govoric, legend in skic ustvaril vtis izvirnika ter preteklosti ob bok postavil arhitekturo v duhu 21. stoletja, ki pa jo je umestil simbiotično. Povsem skladno s tradicijo sodobno mislečega vizionarja Zygmunta Krasińskega. 

MORA BIT MUZEJ ROMANTICIZMA ROMANTIČEN?

»Ne!« odgovarja Labuz in svoj koncept utemeljuje takole: »Arhitekturni objekt mora ustrezati času svojega nastanka.« Zato so razstavni eksponati muzeja iz časa romantike dandanes zanimivo predstavljeni pred sodobnim ozadjem, pri čemer predstavlja: »glavni eksponat v kraju Opinogóra obširno naravno okolje posestva«. Zato je prizidek k oranžeriji od »zunaj« povezan z zrakom in rastlinjem ter številnimi majhnimi in oddaljenimi razglednimi točkami v parku, ki se ves čas spreminja glede na letne čase. 

POVEZAVA ARHITEKTURNIH OBDOBIJ

»To je zagotovo postalo del romantičnega parka,« pravi Labuz o obeh dolgih, simetrično grajenih in prosojnih novih objektih, ki sta povezana z obstoječo novogotsko zgradbo. Konec koncev se zdaj duh romantike nevsiljivo in naravno spaja s poznejšim obdobjem industrijske revolucije: z zanimivim in polnim značajem nežne prelomljene konstrukcije in s prosojnim polnilom, ki ga je bilo tehnično mogoče izvesti le s pripomočki, ki so na voljo v 21. stoletju, in z izdelki PREFA Prefalz in Falzonal.

NIZEK PRORAČUN IN VELIKANSKI USPEH – ZAHVALJUJOČ IZDELKOM PREFA

Pri izvedbi svojih načrtov Labuzu ni bilo lahko: »Ironično smo morali najbolj varčevati pri elementih, ki naj bi imeli največji vpliv na prosojnost in lahkotnost.« Arhitekt je želel na vsak način uporabiti zeleno patino bakra. »Edini ponudnik, ki je imel v ponudbi stroškovno sprejemljiv popoln barvni odtenek, je bilo podjetje PREFA.« Podjetje PREFA je ponudilo tudi edini material, ki je ustrezal tako zgodovinskemu kot tudi sodobnemu delu kompleksa. Zaradi uporabljenega laka je bilo mogoče elemente Prefalz uporabiti kot sodobno nasprotje in hkrati kot ekvivalent prvotnemu materialu strešne kritine na starem delu.

»Aluminij v tej obliki je edini material, ki spontano posnema poteze narave,« pravi Labuz, »zato smo barvo panelov PREFA uporabili tudi na celotnem objektu, tudi na jeklenih elementih. PREFA je proizvajalec, ki zagotavlja popolne sistemske rešitve za kompleksne izzive.« Izvajalec DEK MAR pa dodaja: »Zaradi prožnosti je mogoče elemente Prefalz preoblikovati lažje kot večino primerljivih zgibnih materialov. Nudijo torej številne domiselne možnosti uporabe na strehi in fasadi ter omogočajo tudi izvedbo zelo ekstravagantnih zamisli.«

DELČEK ZGODOVINE ZA PRIHODNOST

Park in oranžerija lahko zdaj ponovno tvorita obstoječi kompleks in – poleg fascinantnega novega videza muzeja – ponudita še veliko več. »Park in oranžerija ljudem omogočata, da se poistovetijo s krajem ter njegovo kulturno zapuščino zavestno dojemajo v sodobnem času.« Nekoč je bilo to zasebno posestvo rezervirano le za nekaj ljudi iz privilegirane družine magnatov, danes pa Opinogóra pomeni prost dostop do visoke kulture za vsakogar in kraj, kjer se lahko sproščeno navdušujemo nad omenjeno kulturo. 

ARHITEKTOVO PRIPOROČILO:

»Aluminij v tej obliki je edini material, ki spontano posnema poteze narave,« pravi Labuz, »zato smo barvo panelov PREFA uporabili tudi na celotnem objektu, tudi na jeklenih elementih. PREFA je proizvajalec, ki zagotavlja popolne sistemske rešitve za kompleksne izzive.«

Janusz Labuz 

Stik